PNEUMATYCZNY UKŁAD HAMULCOWY ZESPOŁU CIĄGNIK - NACZEPA

Numer katalogowy 9 00 01


ZASTOSOWANIE

Zestaw panelowy umożliwia poznanie budowy i zasad funkcjonowania podstawowego pneumatycznego układu hamulcowego zespołu ciągnik-naczepa oraz naukę praktycznych umiejętności wykonywania połączeń bloków układu.

Pneumatyczne układy hamulcowe są stosowane powszechnie w ciężarówkach i autobusach. Sprężone powietrze wytworzone przez sprężarkę napędzaną silnikiem spalinowym jest źródłem energii dla ww. zestawu.

MOŻLIWOŚCI

Zestaw panelowy umożliwia:
- pomiar ciśnień w dowolnym obwodzie układu hamulcowego
- zapoznanie się z graficznym oznaczeniem elementów układu hamulcowego
- naukę czytania schematów pneumatycznych
- naukę łączenia i diagnozowania poszczególnych elementów układu
- pomiar czasu uzyskania ciśnienia roboczego przez sprężarkę
- pomiar skoku siłowników w zależności od ciśnienia
- obserwację szczelności układu
- obserwację skoku pedału hamulca (jałowy i czynny)
- budowanie dowolnych konfiguracji układów hamulcowych

Ważną zaletą zestawu panelowego, z punktu widzenia prowadzenia zajęć dydaktycznych, jest możliwość użycia poszczególnych paneli poza stanowiskiem.

Umożliwia to niezależne wykorzystanie każdego podzespołu pojazdowego, do tej części procesu dydaktycznego, w którym uczeń zapoznaje się z jego budową i wykonuje pomiary podstawowych parametrów.

Panelowość zestawu, pozwala na jego dowolną modyfikację dla określonego zadania, oraz potokowe wykonywanie ćwiczeń na wielu stanowiskach w ramach jednego zagadnienia.

W oparciu o załączoną instrukcję ćwiczeń w formie opracowanych plików i ich dowolną modyfikację, możliwe jest tworzenie własnych wzorów kart ćwiczeń, lub sprawozdań w formie skoroszytu.


Opisy i oznaczenia na panelach wykonane są technologią grawerowania laserem, co zapewnia im wysoką trwałość i odporność na ścieranie.

Łączenie elementów (paneli) odbywa się za pomocą przewodów pneumatycznych, na zasadzie „szybkozłączy”, zgodnie ze schematami, zamieszczonymi w dokumentacji.
Przedstawiony na zdjęciu pneumatyczny układ hamulcowy odzwierciedla rozwiązanie stosowane w przypadku ciągnika dwuosiowego wraz z naczepą dwuosiową. Wspomniana wyżej modułowość zestawu stwarza dodatkowe korzyści w postaci możliwości budowy innych konfiguracji np. ciągnik siodłowy dwuosiowy bez naczepy, ciągnik siodłowy dwuosiowy z naczepą jednoosiową, itp.


INFORMACJE DODATKOWE

Firma Mechatronika Wyposażenie Dydaktyczne sp. z o.o. otrzymała Złoty Medal Targów Poznańskich 2016 za stanowisko „Pneumatyczny układ hamulcowy zespołu ciągnik – naczepa”. Wyróżnienie to, stanowi potwierdzenie wysokiej jakość produktu, zarówno na poziomie samego wykonania jak i rzeczywistej wartości dydaktycznej.

GŁÓWNE KOMPONENTY ZESTAWU

1. Czteroobwodowy zawór zabezpieczający
2. Zawór sterujący przyczepy
3. Automatyczny regulator siły hamowania
4. Zawór zwrotny
5. Ręczny zawór hamulcowy
6. Główny zawór hamulcowy
7. Osuszacz powietrza z regulatorem ciśnienia
8. Zbiornik powietrza 10L
9. Zbiornik powietrza 5L
10. Podwójny siłownik membranowy
11. Siłownik membranowy
12. Zawór hamulcowy przyczepy z zaworem zwalniającym
13. Zawór ograniczający ciśnienie
14. Zawór przekaźnikowy
15. Regulator siły hamowania
16. Zawór korygujący
17. Złącza pneumatyczne z zaworem
18. Złącza pneumatyczne
19. Stelaż stanowiska - ciągnik
20. Stelaż stanowiska - naczepa

BUDOWA

Stanowisko wykonano w formie dwóch zestawów panelowych, połączonych ze sobą za pomocą przewodów pneumatycznych i osadzonych oddzielnie na dwóch ramach stalowych. Zabudowane są one na ruchomych stelażach stanowiska laboratoryjnego. Całość konstrukcji metalowej pomalowana jest farbą proszkową dla zapewnienia estetyki i trwałości powłok lakierniczych (kolor szary RAL 7040). Do stelaży przymocowane są blaty robocze, wykonane z płyty wiórowej laminowanej dwustronnie o grubość 18 mm w kolorze białym.

DANE  TECHNICZNE

Zestaw panelowy „Ciągnik”

 

Wymiary całkowite

 

Szerokość:

2130 mm

Długość:

680 mm

Wysokość:

1850 mm

Waga

 

120 kg

 

 

 

Zestaw panelowy „Naczepa”

 

Wymiary całkowite

 

Szerokość:

1130 mm

Długość:

680 mm

Wysokość:

1850 mm

Waga

 

80 kg