EFIS - elektroniczny system zobrazowania parametrów lotu



Jest to stanowisko dydaktyczne pokazujące budowę, elementy składowe i funkcjonowanie współczesnego zespołu wskaźników parametrów lotu i funkcjonowania statku powietrznego.
Całość konstrukcji zamontowana jest na stelażu z blatem, nogi posiadają kółka z hamulcem, umożliwia to łatwe przemieszczanie stanowiska.
W skład stanowiska wchodzą następujące podzespoły:

  • Blok zasilania,
  • Wysokorozdzielczy ekran wskaźnika zobrazowania parametrów lotu i pracy silnika STRATOMASTER XTreme EFIS/EMS,
  • Moduł RDAC MGL Avionics,
  • Blok symulacji parametrów silnikowych,
  • Gniazda ciśnienia powietrza z rurki Pitota,
  • Gniazdo wejścia sygnałów EFIS i gniazdo wyjścia RDAC,
  • Układ nawigacji: czujnik kompasu, położenia w przestrzeni i przeciążenia, umieszczone na platformie kardanowej,
  • Kamera podglądu ekranu EFIS na monitorze,
  • Komputer z zawartością podstawowych zagadnień tematyki lotniczej, przykładowych ćwiczeń i dokumentacji technicznej.

Stanowisko za pomocą wysokorozdzielczego ekranu umożliwia zobrazowanie parametrów lotu takich jak:
  • kurs magnetyczny,
  • wysokość lotu (w metrach lub stopach),
  • szybkość wznoszenia i opadania,
  • prędkość lotu (km/h lub kts),
  • pracę zakrętomierza,
  • pracę sztucznego horyzontu,
  • parametry lotu wynikające z systemu GPS, czyli prędkość i kurs względem ziemi, koordynaty położenia statku powietrznego i miejsca docelowego,
  • parametry pracy silnika: obroty, temperatury, ciśnienia, obciążenie sinika, zużycie paliwa (chwilowe i kalkulowane na trasie przelotu),
  • zapis parametrów lotu i położenia geograficznego statku powietrznego w czasie wykonywanego przelotu,
  • regulację (symulację) w pełnym zakresie, parametrów pracy silnika,
  • podłączenie: modułu RDAC, rurki Pitota i anteny GPS,
  • pokazanie, naukę i kontrolę wartości elektrycznych na kanałach (czujnikach) parametrów pracy silnika,
  • tworzenie oraz wyświetlanie informacji i procedur przedstartowych.

Stanowisko daje możliwość:
  • zapoznania, zarówno uczniów pilotów jak i doświadczonych pilotów przeszkalających się na nowe wyposażenie z kompleksowym zobrazowaniem parametrów lotu i pracy podzespołów statku powietrznego.
  • zapoznawać, uczyć i kontrolować znajomość parametrów elektrycznych czujników oraz nadajników elektrycznych i ciśnieniowych, techników awioników obsługujących statki powietrzne.
  • ćwiczenia prawidłowego rozłożenia uwagi podczas lotu, koordynacji czynności, ćwiczenia sytuacji skomplikowanych i awaryjnych.

Jest doskonałym narzędziem do: taniego, szybkiego i nieangażującego bazę lotniczą, nabierania niezbędnych nawyków lotniczych na statkach powietrznych wyposażonych w nowoczesne przyrządy pilotażowo – nawigacyjne, które gwarantują bezpieczeństwo i radość z latania.