FMS- system nadzoru, zobrazowania i sterowania lotem

Wersja FMS z autopilotem, sterowaniem trymerem i klapami

  Wersja FMS z kontrolą pracy silnika i radiostacją ILS/VOR

Jest to stanowisko dydaktyczne obrazujące budowę, elementy składowe i funkcjonowanie współczesnego zintegrowanego zespołu wskaźników parametrów lotu statku powietrznego, sytemu sterowania statkiem powietrznym w trybie „autopilot”, sterowania wychylaniem klap i trymerów, oraz możliwości nawigacji z wykorzystaniem systemu GPS.
Całość konstrukcji zamontowana jest na kółkach z hamulcem, umożliwiając łatwe przemieszczanie stanowiska.

W skład stanowiska wchodzą następujące podzespoły:
  • Blok zasilania;
  • Monitor, pulpit pilota 10,4";
  • iEFIS Challenger– elektroniczny system zobrazowania parametrów lotu;
  • Układy wykonawcze autopilota;
  • Układy wykonawcze wychylania klap i trymerów;
  • Układ nawigacji; czujnik kompasu, czujnik położenia w przestrzeni i przeciążenia, umieszczone na platformie kardanowej;
  • Przełączniki wychylania klap i trymerów;
  • Głośnik informacji systemowych;
  • IBOX – blok przetwarzania i przesyłania sygnałów;
  • SP-10 - kontroler klap i trymerów;
  • Układ symulacji prędkości i wysokości lotu oraz AOA
  • (opcja) Radiostacja korespondencyjna V-16 z opcjonalnym blokiem ILS/VOR - dolny obraz.
  • (opcja) Układ kontroli pracy silnika - dolny obraz

Tablica dydaktyczna za pomocą wysokorozdzielczego ekranu umożliwia zobrazowanie parametrów lotu, takich jak:
  • mapy terenu i stref przelotu;
  • wartość magnetycznego kursu lotu;
  • wysokość lotu ( w metrach lub stopach );
  • szybkość wznoszenia i opadania;
  • prędkość lotu (km/h lub kts);
  • zakrętomierz;
  • sztuczny horyzont;
  • AOA;
  • parametry lotu wynikające z systemu GPS, czyli prędkość i kurs względem ziemi, koordynaty położenia statku powietrznego i miejsca docelowego;
  • (opcja) parametrów pracy silnika i płatowca: obroty, temperatury, ciśnienia, obciążenie sinika, zużycie paliwa chwilowe i kalkulowane na trasie przelotu, itp;
  • (opcja) pracy radiostacji korespondencyjnej z jej parametrami oraz symulacją działania ILS/VOR przy użyciu dodatkowego symulatora;
  • parametrów pracy „autopilota”;
  • parametrów pracy i położenia klap oraz trymerowania statku powietrznego;
  • zapis parametrów lotu i położenia geograficznego statku powietrznego w czasie wykonywanego przelotu.

Ponadto, szyna danych CAN umożliwia integrację z wybranymi radiostacjami i transponderami oraz realizację symulacji ścieżki schodzenia G/ILS i G/VOR, posiada wbudowany system "autopilota"; 1-o, (2-u i 3-y -opcja) osiowy oraz moduł sterowania klapami i trymerami samolotu. Zawiera mapy terenu wykonywanych lotów, miejsce na dokumenty obsługi przestrzeni powietrznej i planowania lotu. Posiada funkcję "czarnej skrzynki" na karcie micro SD. Stanowisko wyposażone jest w komputer z zawartością podstawowych zagadnień tematyki lotniczej, przykładowych ćwiczeń i dokumentacji technicznej.