FMS- system nadzoru, zobrazowania i sterowania lotem
Wersja FMS z autopilotem, sterowaniem trymerem i klapami
Wersja FMS z kontrolą pracy silnika i radiostacją ILS/VOR
Jest to stanowisko dydaktyczne obrazujące budowę, elementy składowe i funkcjonowanie współczesnego zintegrowanego
zespołu wskaźników parametrów lotu statku powietrznego, sytemu sterowania statkiem powietrznym w trybie
„autopilot”,
sterowania wychylaniem klap i trymerów, oraz możliwości nawigacji z wykorzystaniem systemu GPS.
Całość
konstrukcji zamontowana jest na kółkach z hamulcem, umożliwiając łatwe przemieszczanie stanowiska.
W skład stanowiska wchodzą następujące podzespoły:
- Blok zasilania;
- Monitor, pulpit pilota 10,4";
- iEFIS Challenger– elektroniczny system zobrazowania parametrów lotu;
- Układy wykonawcze autopilota;
- Układy wykonawcze wychylania klap i trymerów;
- Układ nawigacji; czujnik kompasu, czujnik położenia w przestrzeni i przeciążenia, które są umieszczone na platformie kardanowej;
- Przełączniki wychylania klap i trymerów;
- Głośnik informacji systemowych;
- IBOX – blok przetwarzania i przesyłania sygnałów;
- SP-10 - kontroler klap i trymerów;
- Układ symulacji prędkości i wysokości lotu oraz AOA
- (opcja) Radiostacja korespondencyjna V-16 z opcjonalnym blokiem ILS/VOR - dolny obraz.
- (opcja) Układ kontroli pracy silnika RDAC z czujnikami i symulatorami- dolny obraz
Tablica dydaktyczna za pomocą wysokorozdzielczego ekranu umożliwia zobrazowanie parametrów lotu, takich
jak:
- mapy terenu i stref przelotu;
- wartość magnetycznego kursu lotu;
- wysokość lotu ( w metrach lub stopach );
- szybkość wznoszenia i opadania;
- prędkość lotu (km/h lub kts);
- zakrętomierz;
- sztuczny horyzont;
- AOA;
- parametry lotu wynikające z systemu GPS, czyli prędkość i kurs względem ziemi, koordynaty położenia statku powietrznego i miejsca docelowego;
- (opcja) parametry pracy silnika i płatowca: obroty, temperatury, ciśnienia, obciążenie silnika, zużycie paliwa chwilowe i kalkulowane na trasie przelotu, itp;
- (opcja) pracy radiostacji korespondencyjnej z jej parametrami oraz symulacją działania ILS/VOR przy użyciu dodatkowego symulatora;
- parametrów pracy „autopilota”;
- parametrów pracy i położenia klap oraz trymerowania statku powietrznego;
- zapis parametrów lotu i położenia geograficznego statku powietrznego w czasie wykonywanego przelotu.
Ponadto, szyna danych CAN umożliwia integrację z wybranymi radiostacjami i transponderami oraz realizację
symulacji ścieżki
schodzenia G/ILS i G/VOR, posiada wbudowany system "autopilota"; 1-o, (2-u i 3-y -opcja) osiowy oraz moduł sterowania
klapami i trymerami
samolotu. Zawiera mapy terenu wykonywanych lotów, miejsce na dokumenty obsługi przestrzeni powietrznej i
planowania
lotu. Posiada funkcję "czarnej skrzynki" na karcie micro SD. Stanowisko wyposażone jest w komputer z zawartością
podstawowych
zagadnień tematyki lotniczej, przykładowych ćwiczeń i dokumentacji technicznej.