Stanowisko przeznaczone jest do prezentowania działania elementów elektronicznych, mechanicznych i hydraulicznych wchodzących w skład systemu sterowania i zasilania paliwem współczesnych silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym typu CR/EDC.
Do stanowiska dołączony jest opis, zawierający propozycje ćwiczeń. Umożliwia on poznanie zasady działania i metod diagnostycznych, mających zastosowanie w diagnostyce pojazdów wyposażonych w układ napędowy z silnikiem ZS typu Common Rail.
Ćwiczenia podzielono na cztery części:
Cz. 1. Ćwiczenia w diagnostyce z wykorzystaniem mierników uniwersalnych i oscyloskopu.
Cz. 2. Ćwiczenia z wykorzystaniem testera diagnostycznego
Cz. 3. Ćwiczenia z wykorzystaniem „Zespół sterowania pompą i wtryskiwaczami systemu Common Rail”
Cz. 4. Demonstracja zasad działania systemu
W skład stanowiska wchodzą dwa podstawowe moduły:
a) „Zespół sterowania pompą i wtryskiwaczami systemu Common Rail”,
służy do demonstrowania działania oraz badania parametrów elektrycznych i hydraulicznych pompy wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczy. Moduł ten może pracować autonomicznie lub współpracować z modułem „Zespół sterowania silnikiem ZS typu Common Rail”.
Stanowisko demonstracyjne umożliwia m.in.:
Pomiar bieżących, hydraulicznych parametrów pompy :
- ciśnienie na wejściu pompy wysokiego ciśnienia (za pomocą manometru)
- ciśnienie w kolektorze wtryskowym za pomocą czujnika wysokiego ciśnienia
- wydatku każdego z wtryskiwaczy (za pomocą menzurek pomiarowych)
Kompleksowe ustawienie i pomiar parametrów pompy:
- płynną regulację ciśnienia
- cyfrowy pomiar i odczyt wysokiego ciśnienia w kolektorze wtryskowym
- cyfrowy pomiar i odczyt prędkości obrotowej pompy wysokiego ciśnienia
- sterownie elektromagnesem sekcji pompy
Kompleksowe sterowanie wtryskiwaczami:
- płynną regulację czasu trwania impulsu wtrysku
- płynną regulację częstotliwości impulsu wtrysku
- sterowanie każdym wtryskiwaczem z osobna
- wbudowany licznik impulsów wtrysku
b) „Zespół sterowania silnikiem ZS typu Common Rail”,
wyposażony w mikroprocesorowy sterownik, służący do demonstrowania układu sterowania pompą wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczami oraz pomiaru jego parametrów. Moduł ten może pracować jedynie w połączeniu z modułem „Zespół sterowania pompą i wtryskiwaczami systemu Common Rail”.
Przeznaczony jest do pomiaru i obserwacji parametrów pracy układu sterowania pompy wysokiego ciśnienia oraz elektrowtryskiwaczy stosowanych w wysokoprężnych silnikach samochodowych z układem sterowania typu Common Rail, w funkcji obrotów oraz takich parametrów jak: kąta wyprzedzenia wtrysku, zmian dawki paliwa poprzez regulację ciśnienia i czasu trwania impulsu wtrysku w funkcji temperatury, obciążenia i innych parametrów.
Pulpit pomiarowy umożliwia łatwe podłączenie przyrządów pomiarowych do wszystkich czujników systemu i podzespołów wykonawczych systemu.
System złączek wbudowanych szeregowo w poszczególne obwody systemu umożliwia realizację stanów awaryjnych w wybranych obwodach, oraz obserwację reakcji systemu sterowania na powstałą awarię typu ciągłego lub sporadyczną. Możliwa jest prezentacja sposobu realizacji dawki paliwa w trybie awaryjnym.
Stanowisko posiada złącze diagnostyczne: szeregowe typu OBDII, umożliwiające podłączenie przyrządów diagnostyki elektroniki pojazdowej takich jak KTS-5XX, MEGA MACS, LAUNCH X-431 czy inne. Możliwa jest wtedy obserwacja bieżących parametrów systemu, opracowanych przez sterownik, cyfrowych kodów usterek, bądź realizację funkcji odpowiedzi systemu na wymuszenia z przyrządu diagnostycznego w formie tzw. testu podzespołów.
BUDOWA
a) „Zespół sterowania pompą i wtryskiwaczami systemu Common Rail”
Stanowisko demonstracyjne wykonano w formie przestrzennej i ruchomej konstrukcji z profili stalowych lakierowanych proszkowo. Do konstrukcji zamocowano podzespoły elektroniczne, wskaźniki i elementy regulacyjne.
b) „Zespół sterowania silnikiem ZS typu Common Rail”
Stanowisko wykonano w formie zamkniętego kasetonu z profili aluminiowych i płyty z tworzywa sztucznego. Zabudowane jest na ruchomej ramie wsporczej wykonanej z profili stalowych. Całość konstrukcji metalowej pokryta jest lakierem proszkowym dla zapewnienia estetyki i trwałości powłok lakierniczych.
DANE TECHNICZNE
a) „Zespół sterowania pompą i wtryskiwaczami systemu Common Rail”
Max. pobór mocy |
2400 W |
|
|
Napięcie zasilania |
230V/50Hz |
|
|
Wymiary
|
Szerokość: 1300 mm |
Długość: 450 mm |
Wysokość: 900 mm |
Waga
|
80 kg
|
|
|
b) „Zespół sterowania silnikiem ZS typu Common Rail”
Max. pobór mocy |
200 W |
|
|
Napięcie zasilania |
230V/50Hz |
|
|
Wymiary
|
Szerokość: 1000 mm |
Długość: 500 mm |
Wysokość: 1780 mm |
Waga
|
50 kg
|
|
|