UKŁADY ZAPŁONOWE POJAZDU

Numer katalogowy 1 00 01

W ramach projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego” zestaw panelowy: Układy zapłonowe pojazdu, został wskazany na liście
Rekomendowanego wyposażenia pracowni i warsztatów szkolnych -
- Pracownia mechatroniki pojazdowej

1. ZASTOSOWANIE

Zestaw panelowy umożliwia naukę umiejętności: łączenia, weryfikacji i oceny parametrów podzespołów pojazdowych układów zapłonowych.

2. MOŻLIWOŚCI

Zestaw panelowy umożliwia:

- sprawdzenie podzespołów za pomocą multimetru lub oscyloskopu
- sporządzanie charakterystyk sygnałów
- pomiar parametrów badanych obwodów; napięcie, prąd, rezystancja
- naukę umiejętności: łączenia oraz weryfikacji i oceny parametrów podzespołów pojazdowych układów zapłonowych

Ważną zaletą zestawu panelowego, z punktu widzenia prowadzenia zajęć dydaktycznych, jest możliwość użycia poszczególnych paneli poza stanowiskiem.

Umożliwia to niezależne wykorzystanie każdego podzespołu pojazdowego, do tej części procesu dydaktycznego, w którym uczeń zapoznaje się z jego budową i wykonuje pomiary podstawowych parametrów.

Panelowość zestawu, pozwala na jego dowolną modyfikację dla określonego zadania, oraz potokowe wykonywanie ćwiczeń na wielu stanowiskach w ramach jednego zagadnienia.

W oparciu o załączoną instrukcję ćwiczeń w formie opracowanych plików i ich dowolną modyfikację, możliwe jest tworzenie własnych wzorów kart ćwiczeń, lub sprawozdań w formie skoroszytu.


Połączenia między panelami wykonano za pomocą łączników oraz przewodów, w technologii Hirschmann Test.

Opisy i oznaczenia na panelach wykonane są technologią grawerowania laserem, co zapewnia im wysoką trwałość i odporność na ścieranie.

Ćwiczenia umożliwiają:
• Zapoznanie się z oznaczeniami i symbolami graficznymi podzespołów układów zapłonowych wg dokumentacji AutoData
• Pomiary parametrów obwodów elektrycznych, takich jak rezystancje, napięcia, indukcyjności i inne
• Zestawianie układów zapłonowych danego typu, wykonywanie pomiaru parametrów kąta wyprzedzenia zapłonu
• Naukę posługiwania się przyrządami do pomiaru wielkości elektrycznych analogowymi, cyfrowymi i oscyloskopowymi
• Poznanie budowy podzespołów wchodzących w skład instalacji układów zapłonowych pojazdu
• Przygotowanie do pracy warsztatowej w zakresie utrwalenia umiejętności techniki pomiarowej

3. GŁÓWNE KOMPONENTY ZESTAWU

1. Moduł zapłonu indukcyjny
2. Moduł zapłonu Hall
3. Moduł zapłonu z cewką palcową
4. Cewka zapłonowa jednobiegunowa
5. Cewka zapłonowa dwubiegunowa
6. Cewka zapłonowa z diodą wysokiego napięcia
7. Komputer zapłonu MED
8. Palcowy czujnik indukcyjny
9. Aparat zapłonowy Hall
10. Aparat zapłonowy indukcyjny
11. Zespół 4 świec zapłonowych
12. Zespół 2 świec zapłonowych
13. Obrotomierz

Przedstawiona wyżej kompletacja stanowi wersję podstawowej konfiguracji zestawu panelowego. Skontaktuj się z nami, a my dobierzemy wariant dopasowany do Twoich potrzeb i możliwości.



4. ZASILANIE


Zestaw posiada dwa różne i niezależne układy zasilania.

Parametry pierwszego układu zasilania:

 

  • napięcie zasilania 230V +/- 5% ;
  • maksymalny pobór mocy: 320W ;
  • napięcie wyjściowe U1: 13,6V/20A DC, pomiar napięcia z wykorzystaniem wbudowanego cyfrowego woltomierza;
  • napięcie wyjściowe U2: 5V/2A DC, kontrola obecności napięcia
  • z wykorzystaniem diody LED ;
  • napięcie wyjściowe U3: 24V/1A AC, kontrola obecności napięcia
  • z wykorzystaniem diody LED ;

 

Cechy obwodów zasilania U1: 13,6V/20A DC oraz U2: 5V/2A DC:
  • aktywna korekcja współczynnika mocy: PFC, PF> 0,95 ;
  • wymuszone chłodzenie powietrzem przez wbudowany wentylator ;
  • kontrola prędkości wentylatora w zależności od prądu obciążenia ;
  • zabezpieczenia przed: zwarciem, przeciążeniem, przepięciem i nadmierną temperaturą ;
  • normy bezpieczeństwa zgodne z UL60950-1, TUV EN60950-1 ;


Drugi układ zasilania stanowi akumulator 12V, który podłączony do zestawu panelowego dedykowanym przewodem, możemy wykorzystać jako alternatywne źródło zasilania zestawu – dostępne jest wtedy tylko 12V DC - (np. w sytuacji braku zasilania z sieci energetycznej lub uszkodzeniu pierwszego układu zasilania).



5. BUDOWA


Stanowisko wykonano w formie zestawu panelowego, osadzonego na ramie aluminiowej. Zabudowana jest ona na ruchomym stelażu stanowiska laboratoryjnego. Całość konstrukcji metalowej pokryta jest farbą proszkową dla zapewnienia estetyki i trwałości powłok lakierniczych. Do stelaża przymocowany jest blat roboczy o wymiarach 1600 x 630 mm, wykonany z płyty wiórowej laminowanej dwustronnie o grubość 18 mm w kolorze jasnoszarym.

6. DANE  TECHNICZNE

Max. pobór mocy

200 W

 

 

Wymiary całkowite

 

Szerokość:

1600 mm

Długość:

680 mm

Wysokość:

1780 mm

Waga

 

80 kg