Do stanowiska dołączony jest opis, zawierający propozycje ćwiczeń. Umożliwia on poznanie zasady działania i metod diagnostycznych, mających zastosowanie w diagnostyce pojazdów, wyposażonych w układ klimatyzacji typu CLIMATRONIC firmy Bosch.
Ćwiczenia podzielono na trzy części:
Cz. 1. Wykrywanie usterek układu klimatyzacji za pomocą manometru rozgałęźnego
Cz. 2. Ćwiczenia w diagnostyce z wykorzystaniem testera diagnostycznego,
mierników uniwersalnych i oscyloskopu.
Cz. 3. Symulacja usterek w systemie
Stanowisko umożliwia:
Pomiar parametrów czynnika chłodzącego w obwodach niskiego i wysokiego ciśnienia, obserwację zmian tych parametrów zależnie od intensywności wymiany ciepła, oraz parametrów elektrycznych systemu sterowania i jego diagnostykę.
Dzięki odpowiedniej konstrukcji stelaża stanowiska, ułatwiony jest dostęp do wszystkich podzespołów układu klimatyzacji, co umożliwia w procesie dydaktycznym bardzo wygodne prezentowanie działania poszczególnych elementów i ich wzajemnych połączeń.
Wyprowadzenie króćców napełniania umożliwia w procesie szkoleniowym naukę czynności obsługowych systemu klimatyzacji, tak jak w typowym samochodzie (np. wymiana filtra pyłkowego). Potrzebne do tego są odpowiednie narzędzia w postaci układu do napełniania i regeneracji czynnika chłodniczego i inne, dotyczące możliwości diagnozowania elektronicznego systemu sterowania tzw. diagnoskopy.
Na konstrukcji wsporczej stelaża zamontowano zespół nagrzewnicy i chłodzenia wraz z wentylatorem nadmuchu z typowego pojazdu klasy średniej, wraz z mechanizmami nastawczymi klap kanałów powietrznych i czujnikami temperatury. Umożliwia to naukę obsługi i uruchomienia systemu klimatyzacji samochodowej typu „Climatronic”.
Pulpit symulacji usterek umożliwia realizację stanów awaryjnych w wybranych obwodach oraz obserwację reakcji systemu sterowania na powstałą awarię.
Stanowisko posiada szeregowe złącze diagnostyczne OBDII umożliwiające podłączenie przyrządów do diagnostyki takich jak KTS 5xx, MEGA MACS, VCDS, LAUNCH X-431 lub innych, umożliwiających: odczyt i kasowanie kodów usterek, podgląd parametrów bieżących oraz wiele innych funkcji.
BUDOWA
Stanowisko wykonano w formie zamkniętego kasetonu z profili aluminiowych i płyty z tworzywa sztucznego. Zabudowane jest na ruchomej ramie wsporczej wykonanej z profili stalowych. Całość konstrukcji metalowej pokryta jest farbą proszkową dla zapewnienia estetyki i trwałości powłok lakierniczych.
DANE TECHNICZNE
Max. pobór mocy |
2000 W |
|
|
Napięcie zasilania |
230V/50Hz |
|
|
Wymiary
|
Szerokość: 1000 mm |
Długość: 600 mm |
Wysokość: 1760 mm |
Waga
|
90 kg
|
|
|
Czynnik chłodniczy: Typ: R134a